マッシモ・ザネッティ

Massimo Zanetti

Profile

マッシモ・ザネッティは、世界有数のオペラハウスやコンサートホールで、国際的に高い評価を得ている。20189月からは、アジア地域の主要な交響楽団の一つであるキョンギ・フィルハーモニー管弦楽団の音楽監督を務めている。

彼の在任期間は、キョンギ・フィルを国際的なスポットライトの下に置き、聴衆と報道との両方から大きな成功を収めたことを特徴としている。

2021/22年シーズンには、韓国での定期公演のほか、モンテカルロ・オペラ座でのヴェルディ「海賊」、キョンギ道芸術センターでのモーツァルト「フィガロの結婚」のセミ・ステージ、テグ・オーケストラフェスティバルでのキョンギ・フィルとのコンサートが予定されている。ミラノ・コンサート協会のシーズンでは、スカラ座アカデミーのオーケストラを指揮し、スカラ座でのガラ・アカデミー・コンサートに参加する。

また、ベルリン州立歌劇場とは、プッチーニ『蝶々夫人』、ヴェルディ『椿姫』、プッチーニ『西部の娘』を指揮し、長年の協力関係を継続する予定である。

オペラでは、モンテカルロ・オペラ座でプラシド・ドミンゴと共演したヴェルディ「2人のフォスカリ」、シドニー・オペラハウスでのプッチーニ「蝶々夫人」、ソウル・メトロポリタン・オペラとベルリン州立歌劇場でのモーツァルト「ドン・ジョヴァンニ」、ミラノ・スカラ座でのビゼー「カルメン」、ロッシーニ「セビリアの理髪師」など世界各地で活躍中である。ザルツブルグ・モーツァルテウム管弦楽団、ストックホルム・フィルハーモニー管弦楽団、ブルックナー管弦楽団、ベルリン放送交響楽団、読売日本交響楽団などの主要メンバーを務めている。

オーケストラ・コンサートでは、ザルツブルク・モーツァルテウム管弦楽団、ロイヤル・ストックホルム・フィルハーモニー管弦楽団、リンツ・ブルックナー管弦楽団、ベルリン放送交響楽団、サントリーホールでの読売日本交響楽団、ミッシャ・マイスキーと共演したベルリン・コミッシェオーパー管弦楽団、スカラ座のガラ・アカデミー・コンサートなどを指揮したほか、モスクワの有名なロストロポーヴィチ音楽祭では、ロシア・ナショナル管弦楽団とオープニングを飾った。 

過去には、NCPA北京、リセウ大劇場、バイエルン州立歌劇場、ドレスデン・ゼンパーオーパー、シカゴ・リリック・オペラ、コヴェントガーデン・ロイヤル・オペラ・ハウス、パリ・オペラ座、マッジョ・ムジカル・フィオレンティノ劇場と共に仕事をしたほか、パルマ・レジオ劇場、ローマ歌劇場、ボローニャ市立歌劇場、サンフランシスコ・オペラ、サンディエゴ・オペラ、ワロン王立歌劇場、マドリード王立劇場、ビルバオ劇場など、数多くの劇場に出演している。交響楽団指揮者としては、チェコ・フィルハーモニー管弦楽団、ワイマール・シュターツカペレ、ベルリン・コンツェルトハウス管弦楽団、ウィーン交響楽団、ロイヤル・ストックホルム・フィルハーモニー管弦楽団、フランス放送フィルハーモニー管弦楽団、バーミンガム市交響楽団、マンチェスター・ハレ管弦楽団、フィンランド放送交響楽団、スウェーデン放送交響楽団、ニュージーランド交響楽団と共演してきた。アジアでは、NHK交響楽団、中国フィルハーモニー管弦楽団、広州交響楽団と親密な関係を築いている。

1999年から2002年までフランドル歌劇場の音楽監督を務め、ワーグナーの「さまよえるオランダ人」、シュトラウスの「サロメ」、ドビュッシーの「ペレアスとメリザンド」など幅広いタイトルの公演を行い、高い評価を得ているほか、ハウスオーケストラ・シーズンの一環として数多くのオーケストラ・コンサートも行っている。 

マッシモ・ザネッティのディスコグラフィーには、ソーニャ・ヨンチェヴァとの『ヴェルディ・アルバム』(ソニー・クラシカル、2018)、ウィーン交響楽団とのヴェルディ『シモン・ボッカネグラ』(デッカ、2013)、パルマ・レジオ劇場との「Tutto Verdi」プロジェクトの一環として『リゴレット』と『シチリアの晩祷』(ユニテルクラシカ、20082010)などが含まれる。また、フランス放送フィルハーモニー管弦楽団とフラヴィオ・テスティの『サウル』を録音している(Naïve2004年)。

 

Massimo Zanetti maintains a high-profile international career in the world’s leading Opera Houses and Concert Halls. Since September 2018, he is the Music Director of the Gyeonggi Philharmonic Orchestra, one of the major symphonic orchestras in the Asian region.

His tenure has been characterised by significant success from both the audience and the press, putting the Gyeonggi Philharmonic under the international spotlight.

Besides his regular commitments in S.Korea, in the 2021/22 season the highlights will include the return to the Opèra de Montecarlo with Verdi  Il Corsaro , semi-staged performances of Mozart Le Nozze di Figaro at the Gyeonngi Arts Center and a concert with the Gyeonngi Phil at the Daegu Orchestra Festival. Zanetti will conduct the Orchestra dell’Accademia Teatro alla Scala for the Season of the Società dei Concerti in Milan and in the Gala Academy Concert at Teatro alla Scala.

He will also continue his long cooperation with the Berlin Staatsoper conducting Puccini Madama Butterfly, Verdi La Traviata and Puccini La fanciulla del West.

Recent seasons operatic highlights include Verdi I due Foscari at the Opèra de Montecarlo with Placido Domingo, a new production of Puccini Madama Butterfly at the Sydney Opera House, a new production of Mozart Don Giovanni at the Seoul Metropolitan Opera and at the Staasoper Berlin as well;  Bizet Carmen and Rossini Il barbiere di Siviglia  at Teatro alla Scala Milan, among other international engagements.

On the symphonic side, he has conducted the Mozarteum Orchestra Salzburg, Royal Stockholm Philharmonic and the Brucknerorchester Linz as well as the Radio Symphony Orchestra Berlin, the Yomiuri Symphony Orchestra at Suntory Hall, the Orchestra of the Komische Oper Berlin with Mischa Maisky and the annual Gala Academy Concert at Teatro Alla Scala. He also opened Moscow’s celebrated Rostropovich Festival with the Russian National Orchestra.

In past seasons, he has cooperated with the NCPA Beijing, Gran Teatre del Liceu Barcelona, Bayerische Staatsoper Muenchen, Semperoper Dresden, Chicago Lyric Opera, Royal Opera House (Covent Garden), Paris Opéra, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, Teatro Regio Parma, Opera di Roma, Comunale di Bologna, Teatro Regio Torino, San Francisco Opera, San Diego Opera, Royal Swedish Opera, Opèra Royale de Wallonie,  Teatro Real de Madrid, ABAO Bilbao, among many others. As a symphonic conductor, Massimo Zanetti has worked with the Czech Philharmonic, Weimar Staatskapelle, Konzerthausorchester Berlin, Wiener Symphoniker, Royal Stockholm Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, CBSO, Manchester Hallé Orchestra, Finnish and Swedish Radio Symphony Orchestras and the New Zealand Symphony. In Asia, he developed a close relationship with the NHK Symphony Tokyo, as well as with the China Philharmonic and Guangzhou Symphony Orchestra.

Zanetti held the Music Director position at the Flemish Opera from 1999–2002, leading highly-acclaimed productions of a wide range of titles including Wagner’s Der fliegende HolländerStrauss’ Salome and Debussy’s Pelléas et Melisande, in addition to numerous symphonic concerts as part of the House orchestral season.

Massimo Zanetti’s discography includes The Verdi Album with Sonya Yoncheva (Sony Classical, 2018), Verdi’s Simon Boccanegra with the Vienna Symphony Orchestra (Decca, 2013),  Rigoletto and I Vespri Siciliani as part of the ‘Tutto Verdi’ project with Teatro Regio di Parma (Unitel Classica, 2008 and 2010). He has also recorded Flavio Testi’s Saül with the Orchestre Philharmonique de Radio France (Naïve, 2004).

Concert


Links