ウィリアム・クリスティ

William Christie

Profile

ウィリアム・クリスティ (レザール・フロリサン音楽監督、創設者、指揮者、チェンバロ奏者) 

チェンバロ奏者、指揮者、音楽学者、教育者であるウィリアム・クリスティは、この30年間における最もエキサイティングな音楽的冒険の主宰者である。バロック音楽再発見の開拓者であり、17.18世紀フランスのレパートリーを幅広い聴衆に紹介してきた。彼は、バッファローで生まれ、ハーヴァード大学とイエール大学で教育を受けた後、1971年からフランスに拠点を置いた。彼の経歴は、1979年にレザール・フロリサンを設立した時に決定的な転換を迎えた。

この声楽器楽オーケストラの先頭に立って、クリスティは、コンサートやオペラの舞台にきわめて個性的な爪痕を残してきた。オペラ・コミック座でのリュリの「アティス」で広く認められたのは、1987年のことである。その後は国際的な大舞台で勝利を得てきた。

シャルパンティエからラモーまで、その間のクープランやモンドンヴィルなど、ウィリアム・クリスティは、音楽悲劇、オペラ・バレ、フランスのモテ(ット)、宮廷音楽における議論の余地ない巨匠である。しかしフランス音楽への愛着ばかりでなく、彼はモンテヴェルディ、ロッシ、スカルラッティ、ランディ、パーセル、ヘンデル、モーツアルト、ハイドン、さらにはバッハなどのレパートリーを探索してきた。

近年のオペラ上演として、2011年のリュリの「アティス」、2015年のカンプラの「ヴェネツィアの祭り」、オペラ・コミーク座での初演とブルックリン音楽アカデミーにおける再演、2012年のエクサンプロヴァンスでのシャルパンティエの「ダヴィデとジョナタス」、2014年にカンで初演された「ラモー、舞踏教師」、2016年にシャンゼリゼ劇場でのヘンデルの「セオドーラ」、2018年の「イエフタ」と「アリオダンテ」、それぞれパリのオペラ座とウィーン国立歌劇場が挙げられる。

客演指揮者としては、頻繁にグラインドボーン(2018年ヘンデル「ジュリオ・チェーザレ」)のようなフェスティヴァル、メトロポリタン歌劇場、チューリヒ歌劇場、リヨン国立歌劇場などのオペラ・ハウスで指揮している。2002年から2007年には、ベルリン・フィルにも定期的に客演した。ハルモニア・ムンディ、エラート・レーベルのディスコグラフィーとしては100以上もの録音があり、その数々がフランスや国際的な賞を受賞するなど高い評価を得ている。2013年には自主レーベル“Les Éditions Arts Florissants”を発足させた。また2018年にはハルモニア・ムンディで名盤の誉れ高い録音が「レザール・フロリサン」コレクションして再発売された(「女王のハープ」、「イタリアの庭」、「愛は苦しみ」、「メサイア」、「ロ短調ミサ曲」など)。

教育者としての仕事を深めることを大切に考えているクリスティは、2002年に若い歌手を育成するアカデミー「声の庭」を創設し(その後ヴァンデ県のティレ村に本拠を置く)、「声の庭」出身者は欧米のコンサート、オペラで活躍している。2007年からはニューヨークのジュリアード音楽院でレジデント・アーティストをつとめ、年2回マスタークラスを開いている。2017-2018年にウィリアム・クリスティとポール・アグニューは、パリ国立高等音楽舞踊音楽院で古楽部門の客員としてマスタークラスをおこなっている。

2012年にはレザール・フロリサン、ジュリアード音楽院の学生、「声の庭」の受賞者を集め「ウィリアム・クリスティの庭で」フェスティヴァルをヴァンデ県のティレで創設した。2018年には、その広大な邸宅をフランス政府から認可された公益財団法人「ウィリアム・クリスティ&レザール・フロリサン財団」に寄贈し将来の礎とした。

2008年11月に美術アカデミー会員に選ばれたウィリアム・クリスティは、20101月、正式に学士院の円天井の下に受け入れられた。2018年には、フランス輸出振興事務所によって、フランソワーズ・ニッセン文化大臣の臨席のもと、フランスの権威ある国際大使に任命された。1993年にレジヨン・ドヌール勲章を授与、また芸術文化勲章オフィシエでもある。1995年にはフランス国籍を得ている。

 

William Christie, harpsichordist, conductor, musicologist, and teacher, is the inspiration behind one of the most exciting musical adventures of the last thirty years. A pioneer in the rediscovery of Baroque music, he has introduced the repertoire of seventeenth- and eighteenth-century France to a very wide audience. Born in Buffalo, and educated at Harvard and Yale, William Christie has lived in France since 1971. The turning point in his career came in 1979, when he founded Les Arts Florissants.

 As Director of this vocal and instrumental ensemble, William Christie soon made his mark as a musician and man of the theater, in both the concert hall and the opera house, with new interpretations of largely neglected or forgotten works. Major public recognition came in 1987 with the production of Lully’s Atys at the Opéra Comique in Paris, which then went on to tour internationally to huge success.

 A passion for the French Baroque that has never waned

From Charpentier to Rameau, through Couperin, Mondonville, Campra, or Montéclair, William Christie is the uncontested master of tragédie-lyrique as well as opéra-ballet, and is just as comfortable with the French motet as with music of the court. But his affection for French music does not preclude him from exploring other European repertoires and, as well as his many acclaimed performances of Italian works (Monteverdi, Rossi, Scarlatti, Landi), he broaches Purcell and Handel with as much success as Mozart, Haydn or Bach. 

William Christie’s particularly busy operatic career has been marked by numerous collaborations with renowned theater and opera directors (Jean-Marie Villégier, Robert Carsen, Alfredo Arias, Jorge Lavelli, Graham Vick, Adrian Noble, Andrei Serban, Luc Bondy, Deborah Warner), which are always major events in the musical calendar. His most recent include: Les Fêtes vénitiennes by Campra at the Paris Opéra Comique in 2015 and on tour at the Brooklyn Academy of Music; Rameau, Maître à Danser in Caen in 2014 and on tour at the Bolshoi Theatre in Moscow and in Korea; Theodora in 2016 at the Théâtre des Champs-Elysées; in 2018, Handel’s Jephtha and Ariodante, respectively at the Paris national Opera and at the Wiener Staatsoper, as well as L’incoronazione di Poppea at the Salzburg Festival. In 2020-21, he conducts Platée by Rameau at the Theater an der Wien and Titon et l’Aurore by Mondonville at the Opéra Comique. 

As a guest conductor, William Christie often appears at opera festivals such as Glyndebourne (notably Hipermestra in 2017 and Giulio Cesare in 2018) or at opera houses such as the Metropolitan Opera of New York, the Zurich Opernhaus, or the Opéra National de Lyon. Between 2002 and 2007, he regularly appeared as a guest conductor with the Berlin Philharmonic. 

His extensive discography (more than 100 recordings, many of which have won awards and distinctions in France and abroad) with Harmonia Mundi, Warner Classics/Erato and Virgin Classics reflects the richness of his artistic ventures. Among the most recent issues, in the « Les Arts Florissants » collection under the harmonia mundi label : La Harpe reine, Un Jardin à l’italienne, Si vous vouliez un jour, the Mass in B Minor and L’incoronazione di Poppea. 

Training and professional integration of young artists 

Over the last twenty-five years, William Christie has brought to the limelight several generations of singers and instrumentalists. Indeed, most of the conductors of today’s French Baroque ensembles began their careers with Les Arts Florissants. A professor at the Paris Conservatoire from 1982 to 1995, he was in charge of the early music class, and is now often invited to give master classes or lead academies such as those at Aix-en-Provence and Ambronay. Since 2007 he has been artist in residence at the Juilliard School of New York, where he gives master classes twice a year accompanied by the musicians of Les Arts Florissants. 

Wishing to develop further his work as a teacher, in 2002 William Christie created, with Les Arts Florissants, a biennial academy for young singers in Caen, Le Jardin des Voix, whose winners, after touring with Les Arts Florissants in France, Europe, and the U.S., embark on distinguished international careers. Among the talents discovered by William Christie through the Jardin des Voix are Sonya Yoncheva, Christophe Dumaux, Emmanuelle de Negri, Marc Mauillon, Amel Brahim-Djelloul, Lea Desandre or Eva Zaïcik. 

A festival in his garden

A true garden enthusiast, William Christie launched the festival Dans les Jardins de William Christie, which has taken place every August since 2012 in his gardens in the Vendée. The festival brings together Les Arts Florissants, William Christie’s pupils from the Juilliard School, and the winners of the Jardin des Voix for concerts and “musical promenades” in the gardens he created at Thiré, which have been labeled a “Jardin Remarquable” and listed on the French Supplementary Inventory of Historic Monuments. William Christie has bequeathed his real-estate assets to the Foundation Les Arts Florissants–William Christie created in 2018. 

Recognition of an exceptional career

William Christie acquired French nationality in 1995. He is a Commandeur in both the Ordre de la Légion d’Honneur and the Ordre des Arts et des Lettres, and a Grand Officier in the Ordre National du Mérite. He is Docteur Honoris Causa of the State University of New York in Buffalo and of the Juilliard School. In November 2008, William Christie was elected to France’s Académie des Beaux-Arts, and gave his official inaugural speech under the dome of the Institut de France in January 2010. He has also received the Georges Pompidou Prize (2005) as well as the Liliane Bettencourt Choral Singing Prize, which was awarded by the Académie des Beaux-Arts in 2004.

 

 

Concert

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Links

https://www.arts-florissants.org/main/en_GB/william-christie-musical-director,-founder.html